Eurolabel to firma o ugruntowanej pozycji na rynku etykiet samoprzylepnych we Włoszech. Założona w Mediolanie w 1964 roku, zaczynała jako firma rodzinna, by stać się dobrze prosperującą firmą, zatrudniającą prawie 80 pracowników i osiągającą roczny obrót w wysokości około 12 milionów euro. W 2021 roku Eurolabel przeniósł swoją siedzibę z Mediolanu na obrzeża, a dokładniej do Lainate. Firma posiada zakłady produkcyjne o powierzchni ponad 5000 m2 oraz około 20 linii produkcyjnych, w których wykorzystuje się kilka technologii druku, począwszy od starej prasy typograficznej, po maszyny fleksograficzne i maszyny do druku cyfrowego.

Eurolabel obsługuje klientów z szerokiego spektrum branż, w tym farmaceutycznej, kosmetycznej, spożywczej, przemysłowej i logistycznej. tamtejszy zespół współpracuje z systemami utwardzania UV firmy GEW od prawie dwudziestu lat, a ich najnowszą inwestycją było modernizacja maszyny Gallus Labelmaster, aby umożliwić jednoczesne utwardzanie łukiem UV i UV LED na prasie.
Aldo Franco, wiceprezes, wyjaśnia, jak rozwinęła się relacja między obiema firmami: „Zaczęliśmy współpracę z GEW około 20 lat temu i rzeczywiście jest to długa współpraca. Gdy tylko atramenty LED zostały wprowadzone na rynek, natychmiast wzbudziły nasze zainteresowanie i zaczęliśmy dociekać, chociaż na tym wczesnym etapie mieliśmy pewną niepewność ze względu na niedojrzałość technologii. Dlatego w dalszym ciągu monitorowaliśmy rozwój atramentów LED, aż nadszedł czas, aby zaoferować je naszym klientom i rozpocząć inwestycje”.

Podejście Eurolabel było początkowo ostrożne, jeśli chodzi o całkowite przejście na diody LED, a Franco skorzystał z systemu kaset z wymiennymi głowicami lamp UV Arc i LED firmy GEW, znanego jako ArcLED. Dzięki temu obie technologie UV mogą bezproblemowo działać na tej samej maszynie, a drukarnie mogą przejść na technologię LED we własnym tempie. Oznacza to również, że drukarka może kontynuować utwardzanie specjalnych kolorów, powłok i lakierów za pomocą łuku rtęciowego, jeśli nie są one łatwo dostępne i konkurencyjne cenowo w formie LED.
Obecnie Eurolabel obsługuje lampy łukowe dużej mocy E2C i E4C firmy GEW, a także głowice LeoLED. Pracując z systemami UV LED od 2022 r., Franco ma teraz pełne zaufanie do UV LED i zamierza jak najszybciej przejść całą linię produkcyjną na LED. Wyjaśnia: „Jesteśmy zadowoleni z zastosowania diod LED, szczególnie pod względem jakości. Idealne utwardzanie atramentu jest dla nas bardzo ważnym czynnikiem: kluczem jest uniknięcie ryzyka przeniesienia atramentu na wałek i ogólnie poprawa wydajności cyklu produkcyjnego i konfiguracji maszyny. Obecnie łączymy obie technologie, ale naszym zamiarem jest jak najszybsze przejście na samą technologię LED.

To zaangażowanie w technologię LED jest dodatkowo napędzane nieodłącznymi korzyściami procesowymi, jakie ona przynosi, jak opisuje Franco: „Główna różnica od strony operatora polega na tym, że utwardzanie w tradycyjnych systemach charakteryzuje się zmiennością w zależności od prędkości maszyny, co nie zawsze jest łatwe do kontrolowania. Oczywiście w przypadku diody LED mamy do kontrolowania tylko jedną długość fali, więc faktem jest, że jest to łatwiejsze.
Ponadto Franco zwraca uwagę na redukcję kosztów operacyjnych, jaką odnotowała firma Eurolabel od czasu przejścia na technologię LED, co zostało uwydatnione przez szybko rosnące koszty energii, które w zeszłym roku dotknęły znaczną część Europy: „LED jest naprawdę ważny nie tylko ze względu na oszczędność energii i jej zużycie, ale także dla dobrego samopoczucia operatorów, ponieważ prowadzi do eliminacji ozonu oraz promieni UVB i UVC podczas procesu drukowania”.

Przestoje maszyn były poważnym problemem dla Eurolabel, gdy rozważała modernizację prasy do utwardzania hybrydowego. Jednak firma była zaskoczona szybkością i wydajnością procesu instalacji, którego dokonała firma Fornietic Srl, wyłączny partner dystrybucyjny GEW na Włochy. Zauważa: „Modernizacja istniejącej maszyny była dla nas tak prosta, że zajęła tylko dwa dni, a trzeciego dnia zaczęliśmy szkolić ludzi. To, że byliśmy tak szybcy, a jednocześnie mieliśmy więcej czasu i mniej przestojów na produkcję, zrobiło na nas ogromne wrażenie”.

Certyfikaty dotyczące zrównoważonego rozwoju szybko stają się kluczowym wymogiem dla właścicieli marek przy wyborze dostawcy etykiet, a dążenie Eurolabel w kierunku UV LED jest dowodem jej zaangażowania w poprawę i utrzymanie wysokich standardów w dziedzinie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. To zapotrzebowanie kierowane przez klientów jest czymś, co Eurolabel z radością może zaspokoić. Aldo Franco komentuje zmieniający się rynek: „Coraz bardziej wymagane jest, nie tylko ze względu na współczynnik wydajności, ale nawet bezpośrednio od klientów, aby mieć pewność, że są zaopatrywani przez niezawodnego dostawcę, który naprawdę robi coś bardzo ważnego z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju”.
Wszystkie te czynniki nie pozostawiają Franco żadnych wątpliwości co do roli, jaką diody LED będą odgrywać w branży etykietowej, jak podsumowuje: „To nie przyszłość, to teraźniejszość”.
###
Więcej informacji na temat LeoLED2, najnowszego chłodzonego wodą systemu LED UV firmy GEW można znaleźć na stronie internetowej GEW, tutaj.