Wprowadzenie: nowe podejście

W konkurencyjnym świecie druku komercyjnego firma Dreamworks Graphic Communications od samego początku chciała wyróżniać się na tle innych. Działalność rozpoczęła się w 2009 roku, w czasie, gdy wiele znanych od dawna drukarni offsetowych ulegało awarii i upadało. Mały zespół, który stworzył firmę, wiedział, że będzie musiał zastosować nowe podejście, aby móc przetrwać i prosperować na niesprzyjającym ówczesnym rynku. Od tego czasu stworzyli dla Dreamworks niszę na wyższym segmencie rynku, tworząc niezwykłe prace z szeregiem specjalistycznych efektów i technik, aby naprawdę przesunąć granice kreatywności w druku.

Mieści się w budynku o powierzchni 45 000 mkw. stóp w Glenview w stanie Illinois zespół Dreamworks od samego początku dużo inwestował w najnowszą technologię. Joe Engwall, wiceprezes ds. operacyjnych, przedstawia scenę: „Dreamworks rozpoczęło działalność w 2009 roku, przejęliśmy firmę, która znajdowała się w trudnej sytuacji i od początku praktycznie wymieniliśmy każdy element sprzętu, mając na uwadze, że jesteśmy w stanie podjąć się każdego rodzaju specjalistycznych prac, każdego rodzaju dostępnego podłoża… i móc sobie z tym bardzo dobrze poradzić. Naprawdę nie boimy się podjąć każdego rodzaju projektu. Możemy zrobić prawie wszystko, czy to piasek, szorstkie dotknięcia, powłoki UV, powłoki na bazie wody, powłoki metaliczne, przekreślenia… cokolwiek, to nas nie rusza.
„Każdego dnia rzucamy sobie wyzwanie, aby być najlepsi… z pewnością nie jesteśmy najwięksi, ale naszą jakością możemy dorównać każdemu, a ludzie, których tu mamy, świetnie się na tym rozwijają. Naprawdę chcą wykonywać najlepszą pracę w branży, a promieniowanie UV odgrywa w tym ogromną rolę”.
Wybór UV i GEW

Na początku 2024 r. firma Dreamworks zainwestowała w odnowioną prasę Komori LS40 i zmodernizowała maszynę w system utwardzania promieniami UV GEW, aby zapewnić jej sprostanie zaplanowanym dla niej specjalistycznym pracom. Engwall miał w przeszłości doświadczenie w pracy z systemami utwardzania UV, ponieważ ma istniejący system UV działający na starszej prasie Komori. Wyjaśnia, dlaczego zdecydowali się na przejście do firmy GEW przy najnowszej instalacji: „Dodanie 8 kolorów z zimną folią i systemem UV GEW było dla nas ogromnym atutem w przyszłości. Byłem dość lojalny wobec innego systemu UV, który mieliśmy i działał dobrze przez lata i nadal działa, ale kiedy zacząłem przyglądać się firmie GEW, spodobało mi się kilka rzeczy w systemie, które były przyjazne dla operatora, a także materiały eksploatacyjne, których potrzebowałem, aby były szybko dostępne w siedzibie GEW w Cleveland w stanie Ohio… to była kolejna ważna rzecz.
„Więc potem zrobiłem demonstrację i spodobało mi się to, co zobaczyłem, i rozmawiałem o tym z ludźmi – a ludzie byli bardzo zachwyceni GEW, ludźmi, których szanuję, i to mnie przekonało”.
Konfiguracja systemu UV

System GEW został skonfigurowany pod kątem maksymalnej elastyczności: każda lampa UV jest wymienna i można ją przenieść do dowolnej stacji drukującej, jak opisuje Engwall: „Nasz system UV jest skonfigurowany w oparciu o 8-kolorową maszynę LS Komori, mamy stację dokującą w każdej jednostce, mamy cztery lampy UV dla ośmiu jednostek, a także mamy koniec lamp prasowych”.
Możliwość dostosowania konfiguracji jest regularnie testowana ze względu na różnorodność i złożoność zadań wykonywanych przez prasę. Dan Keylard, główny dziennikarz, opisuje niektóre ze swojej typowej pracy: „Wykonujemy różnego rodzaju niestandardowe druki, od zwykłej płyty C1S po soczewkowy plastik 3D, drukujemy na wszelkiego rodzaju folii, wykonujemy przebicia UV, czyli kombinacje matowego połysku, ale robimy różne rzeczy.
„Podczas procesu foliowania potrzeba kilku lamp… pierwsza jednostka nakłada tusz samoprzylepny do folii, następnie nakłada się folię i folia przykleja się do tego atramentu, a my mamy lampę międzypokładową bezpośrednio na tym urządzeniu, utwardzamy ją. Zaraz potem nakładane są cztery kolory, następnie lampujemy bezpośrednio przy żółtym, następnie na żółtą linię nakładamy matowy lakier, a stamtąd przechodzi on przez lakiernik, nakłada połysk, a na koniec mamy trzy żarówki i wszystko utwardza. Byłby to doskonały przykład niestandardowego zadania, którego nie można wykonać przy użyciu konwencjonalnego atramentu”.
Dlaczego to musi być UV

Następnie podkreśla pilną potrzebę stosowania systemu UV: „Prace, które wykonujemy, nie mogą być wykonywane w sposób konwencjonalny. Ze względu na kolejność nakładania atramentu i nakładania folii na wierzch… wszystko musi zostać utwardzone w linii, zanim na wierzch nałoży się więcej atramentu, a wszystko trzeba zrobić w linii, aby dostać zadanie. Nie możesz wykonywać różnych czynności w ramach jednego zadania. To wszystko dzięki promieniowaniu UV, które wykonujemy.”
Badając, która technologia utwardzania najlepiej odpowiada ich potrzebom, firma Engwall zdecydowała się na lampy E4C firmy GEW, które są konwencjonalnym typem łuku UV. Chociaż dioda LED staje się dominującą technologią w instalacjach arkuszowych, Engwall jasno uzasadnia wybór UV Arc: „Zdecydowaliśmy się na technologię UV zamiast LED ze względu na stopień pokrycia i trudność niektórych technik, których używamy, niezależnie od tego, czy chodzi o grube powłoki piaskowe, mocne szorstkie akcenty, lakiery prześwitujące… po prostu ogólnie o nasycenie. Zdecydowanie lepsza jest strona UV.”
Elastyczność: druk z UV lub bez
Niektóre prostsze zadania drukowania Dreamworks są nadal wykonywane konwencjonalnie i utwardzanie promieniami UV nie jest wymagane. Systemy utwardzania są zintegrowane w taki sposób, że prasy mogą pracować z promieniowaniem UV lub bez niego, jak opisuje Engwall: „Czy chciałbym wykonywać każde zadanie w świetle UV? Zrobiłbym to, bo wiem, że będzie gładko i bezproblemowo. Nie mam żadnych obaw związanych z zaznaczaniem, suszeniem, przesunięciem, zbieraniem lub czymkolwiek w tym stylu. Ale konwencjonalność nadal ma swoje miejsce w tej branży, wiesz, i trochę bardziej ekonomiczne jest stosowanie konwencjonalnych metod niż UV. Wiesz, możemy pracować tam i z powrotem, konwencjonalnie i UV, na naszych dwóch prasach.
Modernizacja i instalacja

Engwall początkowo nie był pewien, czy system UV można pomyślnie zainstalować w LS40 Komori, jak wyjaśnia: „Ponieważ była to modernizacja starszej maszyny LS, na początku byłem trochę zaniepokojony. Przekształcenie tego wymagało wielu przemyśleń i inżynierii. Było wiele rysunków tam i z powrotem, ale okazało się, że GEW zaprojektowało to doskonale.
„Wszystko poszło zgodnie z zamierzeniami na rysunkach, więc bardzo się z tego ucieszyłem. Wiesz, że nie musieliśmy przeprowadzać zbyt wielu modernizacji, kiedy sprzęt trafił na podłogę. Po sposobie, w jaki system jest zbudowany, widać, że nad tym sprzętem pracowało wielu dobrych ludzi, a ludzie, którzy go zainstalowali, wykonali fantastyczną robotę. Zrobił dokładnie to, czego potrzebowałem od zadania numer jeden.”
Wsparcie techniczne

Kolejną kwestią, którą zespół Dreamworks rozważał, był poziom wsparcia posprzedażowego, jakiego mógł oczekiwać, gdy system UV został już uruchomiony. Firma GEW, ze swoim amerykańskim centrum w Ohio i obietnicą szybkiego, ogólnokrajowego wsparcia technicznego, była pod tym względem liderem. Dan Keylard opisuje swoje codzienne doświadczenia z tą usługą w rzeczywistości: „Wsparcie ze strony zespołu GEW było dobre, zwykle jest ktoś blisko w okolicy i wysyłają kogoś od razu lub nawet po prostu wpadną, przyjacielsko, żeby zobaczyć, jak leci, ponieważ jest to nowy system. Tak, wszystko było w porządku.”
Łatwość użycia
Następnie opisuje niektóre korzyści, jakie widzi w nowym systemie UV: „To, co naprawdę mi się w nim podoba w porównaniu z moim starym systemem, to to, że jest on po prostu bardzo niezawodny i całkiem przyjazny dla użytkownika, ekran dotykowy umożliwia jego obsługę, włączanie i wyłączanie oraz zmianę międzypokładów… naprawdę łatwe, naprawdę przyjazne dla użytkownika. Nasza praca zaraz po wyjęciu z prasy może być, no wiesz, można ją od razu przyciąć, opasać, zawiązać paskami, wysłać, wiesz, wszystko jest dobre i suche w dotyku, zaraz po wyjęciu z prasy.
Podsumowanie: co niesie ze sobą UV

Joe Engwall podsumowuje swoje przemyślenia: „UV zrewolucjonizowało możliwości wykorzystania podłoży. Pracujemy z niemal każdym podłożem pod słońcem, niezależnie od tego, czy są to winyle, przezroczyste, płótna, papier, powlekane i niepowlekane, wszelkie dostępne wykończenia, na które można coś nałożyć, powiedzielibyśmy: „tak, nie ma problemu, możemy to zrobić”.
„Im coraz częściej korzystamy z technologii UV i publikujemy takie rzeczy, jak nasz artykuł promocyjny w kalendarzu… ma on tak wiele w sobie, że można pokazać ludziom, co technologia UV może zaoferować – i sama ta część wystarczy, aby zdobyć każdego nowego klienta”.
Film ze studium przypadku – obejrzyj tutaj:
Dowiedz się więcej o tym, jak GEW wspiera drukarki arkuszowe, tutaj.